Saturday 30 April 2011

saya sayang sgt2 kt mak dan abah saya...!! ever n forever mak abah...:)

‘Abd Allah ibn ‘Amr radhiallahu 'anh menerangkan bahawa seorang lelaki datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan berkata:
“Sesungguhnya aku datang untuk memberi janji taat setia (bai‘ah) kepada engkau untuk berhijrah, akan tetapi aku meninggalkan kedua orang tuaku dalam keadaan menangis.” Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepadanya:
“Kembalilah kepada mereka berdua dan jadikanlah mereka berdua ketawa (gembirakanlah mereka) sebagaimana kamu jadikan mereka menangis.”[1]
dikeluarkn oleh imam an-nasaie... 


mungkin majoriti pgguna blog mjdikn blog sbgai stu tmpat @ ssi luahn prasaan,pglmn dsb....namun b'bza bg sy..sbOlehnya,sy ingin kngsikn ilmu yg sy mliki,wlaupon umur sy msih muda...okay,kte kmbali kpd hadis d'ats...smstinya fokus sy di sini ialah bkaitn ibu bapa...susuln dr post sy tdhulu REDHA ALLAH TLETAK PD REDHA IBU BAPA...stiap ank,psti dlm hati kita2 semua nk sgt hntr mk ayh pergi haji right2...??bg yg muda n pokai spt sy mgkin xmmpu...tp InsyaAllah mmpu (bila dh bsar...:)...kita boleh guna alternatif lain...iaitu gembirakn mreka dgn b'prngai spt org (mksdnya b'sahsiah n b'akhlak mulia)...serta bjya dlm pljrn kalau yg masih mnuntut..cara paling mudah nk happykn mereka dgn sntiasa myokong dan memberi pujian apa yang mereka lakukan selama ni.

bila lagi kita nk bjasa kpd mereka kalau bukan skrg, jgn sampai kita menyesal xsudah2...(faham2 sndrila kalau dh menyesal gila2 tu)..





<---------suara hati aku laa ni.=D








macam aku n kembar...tp ni bkn aku dgn dia,,





                 moral of entry...sntiasa la kita jaga prasaan mk abah kita oke..?? kerana tanpa mereka siapalah kita..






4 comments:

  1. a.hasif bersyukur sngt2..a.hasif masih ada ibu dgn ayah..a.hasif masih ada lg peluang nk buat baik kt ibu dgn ayah a.hasif.. alhmdllh, kita masih diberikan Allah peluang untuk berbakti kpd ibu ayah kita adk..:-)

    ReplyDelete
  2. saye juga sayang sangat2 mak n ayah saya..
    tetapi kenapa saya gagal untuk membahagiakan mereka?
    apakah salah yang saya lakukan pada tiap-tiap saat saya bersama mereka?

    ReplyDelete
  3. abg hasif:

    adk beeh tau sgt2 yg abg hasif syg kt ma abg hasif...sme2 la kte doa agr kte bleh jd ank yg soleh yg jd pyejuk d'mata mreka...



    f.fantasy:

    bleh cbe cara lain nk bhagiakn diorg...lgpon msti dlm hati mreka ade jgak prasaan gmbira bila awk cuba menceriakn diorg..:0

    ReplyDelete